Samsung Omnia W – dojmy a poznámky

Omniu W mám síce iba pár dní, no z hardwarovej stránky som ju už spoznal dostatočne na to, aby som mohol urobiť malé zhrnutie. Toto nemá byť recenzia, skôr subjektívny súpis najdôležitejších predností a nedostatkov, ktoré v riadnych recenziách nenájdete.

Ku Windows Phone sa tu vyjadrím iba veľmi všeobecne, niežeby som nemal k systému čo povedať, práve naopak, no na jeho hodnotenie by som si rád nechal ešte pár dní. Poznámky už mám pripravené, ale zoznam ešte stále nie je definitívny.

Doplnené 14.5.2012: Osobitný príspevok o Windows Phone nájdete tu.

Pre úplnosť dodám, že pred Omniou W som takmer 3 roky používal HTC Hero s Androidom.

Rýchly prehľad pre tých, ktorým sa nechce všetko čítať:

  • Telo telefónu lepšie, než sa píše v recenziách.
  • Zadný kryt sčasti naozaj hliníkový.
  • Pozor na audio jack, spočiatku môže byť pritesný.
  • AMOLED obrazovka kvalitná a dobre viditeľná na slnku.
  • PenTile AMOLED bez problémov.
  • Automatický jas nefunguje úplne správne.
  • Gorilla Glass prítomné.
  • Fotoaparát dobrý, ale s mizerným farebným podaním, ergo fotoaparát nie veľmi dobrý.
  • Batéria – zatiaľ podľa očakávaní, príliš skoro na hodnotenie.
  • Pamäť menšia, než by človek čakal.
  • Zune spočiatku peklo.

Telo telefónu

O tele sa takmer v každej recenzii dočítate, že je veľmi plastové a odpovedá cene. Môj Hero svojho času stál dvojnásobok toho, čo Omnia teraz, pritom telo Hera pôsobí neporovnateľne „plastovejšie“. Omnia je relatívne ľahká, telo je síce plastové, ale pôsobí pevne. Nič nevŕzga, hardwarové tlačidlá na bokoch telefónu sa stláčajú príjemne a bez(c)hybne sedia na svojich miestach.

Dve tlačidlá pod obrazovkou sú dotykové, prostredné je hardwarové. Tie dotykové sú možno až príliš citlivé a prvých pár hodín ich budete stláčať každú chvíľu, ale po pár dňoch si zvyknete. Horšie bude zvyknúť si na to, že majú rovnakú intenzitu podsvetlenia pri všetkých nastaveniach jasu. Pri nízkom jase sú preto veľmi svetlé tlačidlá dosť rušivé. Prostredné hardwarové tlačidlo je nedocenená veľká výhoda Omnie – nemusíte telefón odomykať tlačidlom vypnutia na pravom hornom boku, stačí stlačiť prostredné tlačidlo. Odomykanie obrazovky je takto omoho pohodlnejšie.

Zadný kryt je často kritizovaný za to, že sa tvári ako kov, pritom ale ide o plast. Pravda je to ale len čiastočne. Zadný kryt má síce plastovú kostru, ale prostrednú časť tvorí hliníková doštička, ktorá je prostredníctvom kontaktu spojená s anténou vo vnútri telefónu a očividne slúži na príjem signálu. Preto usudzujem, že ide o skutočnú doštičku z kovu, nie o plast s „hliníkovým“ náterom. Zvonku pôsobí takmer rovnako ako kryt na staručkom Sony Ericssone T610i.

Musím tu spomenúť ešte jednu kuriozitu – na mojej Omnii bol audio konektor spočiatku veľmi tesný. Po zastrčení vlastných slúchadiel som ich nevedel vytiahnuť a celý incident skončil rozlepením krytu jacku na slúchadlách. Nič hrozné, akurát sa mi odhalili kábliky, tak musím kryt nalepiť späť a dúfať, že bude držať ako predtým. Čo sa konektoru týka, po tejto hrozivo vyzerajúcej nehode som doň niekoľkokrát opakovane zastrčil a vytiahol iný jack a odvtedy je to dobré.

Obrazovka

Veľkosť obrazovky je veľmi individuálna vec, takže to si vyriešte sami so sebou. Kvalita obrazovky je celkovo dobrá, použitá je AMOLED technológia, takže čierna je úplne čierna a kontrastné zobrazenie je na slnku výborne viditeľné.

Áno, svetlá farba na tmavom podklade, resp. tmavá farba na svetlom podklade sú dokonalo čitateľné a viditeľné aj na priamom slnku, problém však nastáva, ak máte napríklad farebný text na tmavom podklade. A tomu sa vo Windows Phone vyhnete len vtedy, ak si nastavíte svetlú tému a prídete tak o najväčšiu výhodu AMOLED obrazovky, ktorá spočíva v šetrení energie pri použití tmavých farieb. Veľké farebné objekty sú na slnku viditeľné výborne, ale menší farebný text na slnku prečítate ťažko. Takže áno, AMOLED obrazovka je na slnku vynikajúca, ale nie je dokonalá.

Omnia W používa starší typ AMOLED technológie, s tzv. PenTile maticou, ktorá mnohých odrádza od nákupu telefónov, pretože je vraj na obrazovke viditeľná LED mriežka. Zrak mám dobrý a toto fakt nie je problém.

Mriežka, resp. kostrbatá čiara široká 1 pixel, je viditeľná len na úplne svetlej obrazovke (t.j. svetlá farba a jas na 100%), na jej ľavom kraji, alebo pri veľmi kontrastnom zobrazení, napríklad na bielom okraji reklamného banneru na čiernom pozadí (opäť malá čiara široká 1 pixel). Mriežka je v týchto prípadoch síce viditeľná, ale nijako neruší a už vôbec neruší pri každodennom používaní telefónu, pretože pri každodennom používaní telefónu ju takmer nikdy neuvidíte.

Koho by zaujímala PenTile problematika, odporúčam výborný test na WMMAnia.cz, nedeste sa však tvrdej kritiky, v skutočnosti nespôsobuje PenTile žiadne problémy a osobne považujem PenTile AMOLED za lepšiu technológiu ako SLCD2.

Obrazovky sa ďalej týka jeden otravný problém: Automatické nastavenie jasu nefunguje úplne tak, ako by malo. Jas funguje v troch úrovniach – vysoký, stredný, nízky. Ak ste na slnku, jas je vysoký. Vojdete do miestnosti, jas klesne na strednú úroveň. Zhasnete svetlá a jas klesne na nízky. Takto a naopak to funguje. Problém ale nastane, ak ste v úplne tmavej miestnosti a odblokujete obrazovku. Jas sa pri odblokovaní automaticky nastaví na strednú úroveň, no žiaľ ani po mnohých minútach sa nenastaví na nízku. Pomôže až otvorenie nastavení a vypnutie a opätovné zapnutie automatického jasu. Nie je to zásadný problém, ale večer je to celkom otravné.

A ešte posledná a pre mnohých (vrátane mňa) zásadná otázka týkajúca sa obrazovky: má Omnia W Gorilla Glass? Áno, má. Každá stránka a recenzia tvrdí čosi iné, ale ja vám môžem potvrdiť a garantovať, že Samsung Omnia W má Gorilla Glass. Ešte raz opakujem: Omnia W má Gorilla Glass. Môj Hero mal tiež Gorilla Glass, takže viem, o čom hovorím.

Fotoaparát

Fotoaparát je v poriadku, len jeho farebné podanie je mizerné. Mohol by to podľa mňa vyriešiť update od Samsungu, ale pochybujem, že sa ho majitelia Omnie dočkajú.

Kvalita fotiek je vážne dobrá, telefón fotí rýchlo, ostro a makro zábery sú výnimočne vydarené, ale farby sú často silno skreslené. Za silného svetla majú zelenkavomodrý nádych, za slabšieho svetla sú zasa zožltnuté. A fotiť s bleskom takmer vôbec nemá cenu, v tomto prípade sú farby úplne žltozelené.

Pre názornosť prikladám zopár fotiek, fotených za sparťanských podmienok. Otvorením obrázku v novom tabe sa zobrazí pôvodná fotografia.

Na WMMania.cz nájdete aj podrobný test fotoaparátu.

Batéria

Batéria bez problémov vydrží jeden deň. Zatiaľ si netrúfam hodnotiť výdrž podrobnejšie, pretože s novým telefónom sa človek hrá takmer celý deň a aj batéria potrebuje nejaký čas, aby sa naplno skalibrovala.

Pamäť

Je 8 GB málo alebo dosť? Myslel som, že to bude dosť, ale je to málo. Zúfalo málo, povedal by som. Prežiť sa to určite dá, v mojom prípade som však musel obetovať niekoľko albumov, ktoré som bol zvyknutý nosiť stále so sebou.

Ako som zistil, 8 GB na SD karte a 8 GB vo vnútornej pamäti telefónu sú veľmi odlišné údaje. A tých 6,67 GB voľnej pamäte, ktoré uvádzajú recenzie, znamená v praxi skôr 5,5 GB. Pre niekoho dosť, pre niekoho málo, pre niekoho zúfalo málo.

Pre ilustráciu: Momentálne mám v telefóne 4,4 GB hudby, 40 MB fotografií, okolo 60 doinštalovaných aplikácií a hier a telefón mi ukazuje 300 MB voľného miesta, čo u Windows Phone prakticky znamená zaplnenú pamäť.

Zune

Ešte horšie, než som čakal. Prvých pár hodín som chcel telefón aj počítač rozmlátiť. Teraz je to už omoho lepšie, ale na ten počiatočný nával nenávisti nezabudnem. Pripravte si pevné nervy a ochotu prispôsobiť sa programu, nie naopak.

Predošlý článok
Pridaj komentár

Jeden komentár

  1. Windows Phone 7.5 po 2 mesiacoch « hlúposti

Pridaj komentár

